Skip to content

Facebook Offers skyld i DownTown-bankerot?

Facebook Offers kan muligvis være en del af den evolution, som i sidste ende kan dræbe deal markedet som vi kender det i dag.

Facebook Offers – navnet på et nyt Facebook produkt for virksomheder, som måske kan blive “starten på enden” på DownTown, GroupOn, SweetDeal og hvad de ellers hedder allesammen.

Facebook Offers er blevet testet siden december måned, blandt andet for det amerikanske stormagasin, Marcy’s. Det går i al sin enkelthed ud på, at virksomheder kan poste tilbud på deres egen Facebook side, uden forhåndsgodkendelse fra Facebook og iøvrigt aldeles gratis. Indtjeningen skal bla. komme fra annoncering via sponsored stories, for de respektive deals/offers.

Dealsites kan gøres værdiløse og overflødige

Deal sites tjener typisk 30-50 %, når du køber en deal via deres platform. En provision nogen vil mene er uberettiget, og som sandsynligvis ikke vil blive tolereret af markedet på sigt.

Man kan argumentere, at det eneste reelle og værdifulde aktiv et deal site er i besiddelse af, er brugerne. I en rum tid vil dette retfærdiggøre deres indtjening, men der er sandsynligvis tale om en stakket frist.

Folk vil altid værre interesseret i en god deal, men måden de finder den på vil ændre sig. Et site som Facebook har brugerne i forvejen og hvis de bærer sig intelligent ad, hvilke man bestemt bør forvente, kan de tilbyde en langt mere værdifuld løsning, både for brugere og virksomheder. Facebook Offers har potentialet til at udvikle sig til en ægte deal site-dræber.

Facebook Offers kan løse mange af deal-branchens største problemer

Når deal sites kritiseres af virksomhedsejere, går det ofte på følgende tre punkter:

1.     Høje omkostninger

  • På en typisk deal, sælger virksomheden sit produkt eller ydelse til 30-75 % under almindelig pris. Omsætningen kan således let blive reduceret med 75 %, når deal sitet også har fået sine 30-50 %.
  • Den hurtige, og kun delvis kontrollable, tilgang af kunder kan skabe akut behov for at hyre mere personale, for at kunne håndtere presset (de fleste sites har et minimum antal tilbud som skal udbydes).

2.     Langsom udbetaling

  • Som udbyder af deals på et deal site, kan en virksomhed komme til at vente op til 60 dage på at få udbetalt sin del af kagen. Dette er selvsagt rigtigt dårligt for likviditeten, især hvis man driver en forretning som har væsentlige udgifter til produktindkøb, som f.eks. en restaurant.

3.     Tiltrækning af de ”forkerte kunder”

  • Mange virksomhedsdrivende har oplevet at tiltrække de ”forkerte kunder”, når de markedsfører sig igennem deal sites. Kunder som kun går efter deals, alene køber det som er indeholdt i dealen og så ellers ikke dukker op igen.

Deals – en helt ny markedsførings disciplin?

Deal modellen er en fabelagtig markedsføringsform. Den har været praktiseret i generationer og deal sites har egentlig blot taget den klassiske internet vinkel, simpelthen at gøre det lettere og sjovere at gøre det du allerede gjorde i forvejen.

Hvis deal kampagner, i sin nuværende form, er en dårlig forretning for mange virksomhedsejere, er det let at forestille sig Facebook Offers tage luften ud af markedet. De kan gøre det (næsten) gratis, mere kontrollabelt og til en disciplin som man kan være dygtig til.  Derudover giver en udvikling af deal markedet, på f.eks. Facebook, mulighed for at fastholde kunderne i langt højere grad.
Virksomhederne mangler en strategi for hvordan de får mere værdi ud af de kunder, som deal sites genererer til dem. Denne strategi kan meget vel blive grundlagt og udtænkt, i et samarbejde mellem Facebook og diverse reklame bureauer.

Jeg tror deals er kommet for at blive, men at markedsføringsformen har endnu ikke fundet sit leje på nettet.  Hvad tror du?

  • Er deals kommet for at blive?
  • Bliver deal markedsføring et job for reklamebureauerne?
  • Er Facebook Offers starten på en ny deal æra?

/Mark Thorsen