Skip to content

Yahoo blander sig i søgemaskine krigen og tager Googles autocomplete til nye højder.

Yahoo har lanceret Axis, en kombineret browser og søgemaskine.

Yahoo Axis

Yahoo Axis


Med deres nye browser og søgemaskine, Axis, hævder Yahoo at tilbyde hurtigere og smartere søgninger, med resultater “on the fly” og visuelle resultater i stedet for tekst. Axis fungerer på computere, såvel som mobil og tablets, og viser billeder i stedet for tekst. Ved at give en forhåndsvisning af de hjemmesider som matcher din søgning, hævder Yahoo således at springe et skridt over i din søgeproces. Påstanden er, at et billede af hjemmesiden vil give dig et bedre samlet indtryk af, i hvor høj grad webstedet imødekommer din efterspørgsel. Du får også muligheden for at se om webstedet i øvrigt tiltaler dig, f.eks. i forhold til udtryk, design og målretning. Prøv Yahoo Axis her.

Axis er ikke kun visuelle søgeresultater

Axis har også et par andre interessante funktioner. Hvis man for eksempel har startet en søgning på sin computer på arbejdet, kan man vælge at fortsætte søgningen hvor man slap fra sin iPad når man kommer hjem. Det er også muligt at dele resultaterne direkte, igennem Twitter, email eller Pinterest.

Er Yahoo Axis en ny søgemaskine success?

Det er ikke til at sige, om den brugerflade Yahoo har skabt vil blive raffineret og sjov nok til at få et massivt brugerantal, men det virker umiddelbart til at der er en eksistensberettigelse.

To ting som i hvert fald kan være til støtte for Axis’ potentielle succes:

  1. Vores skærme bliver større, hvilket gør at thumbnails (reduceret, mindre billede) efterhånden giver et fornuftigt niveau af informationer.
  2. Flere og flere foretager deres søgninger fra mobiler og tablets. Mange vil nok finde det mere tiltrækkende at klikke på billeder frem for tekst.
Kan Yahoo Axis være starten på en ny søgemaskine æra for Yahoo?